In de dertiende eeuw werd een kasteel gebouwd ten noorden van de huidige Ressensestraat. Het

kasteelterrein werd omgracht, vermoedelijk kreeg het gebied onder invloed van de aanwezigheid van het

kasteel haar karakteristieke rationele aanleg. In 1669 trouwt de Mechteld van Welderen dochter van de toenmalige eigenaar Diederik van Welderen, heer van Ressen en Leeuwenberg, met Caspar Antonie baron van Lynden. In de tweede helft van de zeventiende eeuw (wanneer precies is niet bekend, maar waarschijnlijk wel in opdracht van Mechteld en Casper) werd het kasteel vervangen door een nieuw gebouw (Huis te Ressen). Het Huis te Ressen blijft enige generaties in de familie. Op 30 mei 1788 wordt het huis verkocht aan de heer W.G van der Hoop en daarna aan de echtparen Snoekeveld-Weymans en Sanders-van Doorn.

De watervloed van 1799 bracht het dorp veel schade. In 1803 werd het Huis te Ressen gesloopt, waardoor een belangrijk element uit het dorp verdween.(Alleen bij inlog: pdf artikel Lyndenblad 17, pag. 6 – 15)

Disclaimer - Privacy - ©2024 R. van Lynden Productions

CONTACT US

U kunt ons bereiken door een mail te sturen dan reageren wij zo snel mogelijk.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens