Het kasteel staat op een eiland tussen twee takken van de Oude IJssel. Rondom de middeleeuwse donjon (ca.1300), ontstond een kasteel, dat tot de 16e eeuw niet veel veranderd zal zijn. Na krijgsgeweld was het kasteel tussen 1582 en 1609 tot een ruïne vervallen en werd vanaf 1609 aan de herbouw begonnen. In 1612 kreeg de stadsbouwmeesterWillem van Bommel uit Emmerik opdracht tot volledige herbouw van het kasteel. Hij gebruikte hierbij afbraakstenen op de nog staande muren. Na 1614 werd de indrukwekkende renaissance topgevel tegen de zijgevels van de poort geplaatst. Deze werkzaamheden waren omstreeks 1620 voltooid. Tussen 1740 en 1750 werd het complex aan de achterzijde uitgebreid door bouwmeester Gerrit Ravenschot. Hij leverde zijn werk op in 1750. In 1780 werd het poortgebouw ingrijpend veranderd. Tenslotte werd in 1850 de achterzijde de IJssel- en de zaalvleugel met elkaar verbonden waarmee de bouw uiteindelijk voltooid was.

Vanaf 1962 is het kasteel bezit van de Pallandt van Keppel Stichting, die het mogelijk heeft gemaakt om kasteel, huisraad en park bij elkaar te houden. Het kasteel is nooit verkocht, de huidige bewoners stammen af van de 14de eeuwse bouwheer. De moeder van baron Van Lynden was Van Pallandt. Door middel van een schriftelijk verzoek gericht aan de rentmeester kan een rondleiding worden aangevraagd. Met behulp van een groep vrijwilligers organiseert Keppel activiteiten gericht op natuur- en cultuureducatie voor leerlingen van verschillende basisscholen in de buurt. (Alleen bij inlog: pdf artikel Lyndenblad 13, pag. 14 – 18)

Kasteel Keppel

Disclaimer - Privacy - ©2024 R. van Lynden Productions

CONTACT US

U kunt ons bereiken door een mail te sturen dan reageren wij zo snel mogelijk.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens